اخبار

اخبار در سال 2019

1. بریتانیا متنوع ترین پارلمان خود را انتخاب کرد

در انتخابات سراسر امسال رکورد تعلق گرفته بود به میزان رای دهندگان به نمایندگان زنی که در انتخابات شرکت کرده بودند که حدودا 220 نماینده زن در دسامبر به کرسی راه یافتند که در انتخابات عمومی سال 2017 تعداد 208 نفر افزایش یافته بود.اکنون بخش بزرگی از نمایندگان حزب کارگر و لیبرال را دموکرات های زن تشکیل داده است. این انتخابات همچنین منجر به ثبت تعداد نمایندگان اقلیت قومی و دگرباشان جنسی شد. 65 نماینده غیر سفیدپوست در دسامبر انتخاب شدند، در مقایسه با 52 نماینده در سال 2017، در حالی که 49 نماینده که گمان می رود آشکارا دگرباشان جنسی هستند انتخاب شدند – که تصور می شود بالاترین تعداد پارلمان در جهان باشد.

2. در حال حاضر نزدیک به 8 درصد از اقیانوس محافظت شده است

بیش از 27 میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس در حال حاضر به عنوان مناطق حفاظت شده دریایی تعیین شده است که بیش از 10 برابر از سال 2000 افزایش یافته است. اکثر مناطق حفاظت شده دریایی – بیش از 25 میلیون کیلومتر مربع – در آب های ملی نزدیک به خطوط ساحلی کشورها قرار دارند. از جمله مناطق حفاظت شده دریایی تعیین شده در سال جاری، منطقه حفاظت شده دریایی اقیانوس اطلس جنوب شرقی در آفریقای جنوبی است که 7700 کیلومتر مربع است.

نوشته های مشابه

3. اولین مزرعه تجاری جلبک دریایی انگلستان افتتاح شد

اولین مزرعه جلبک دریایی در مقیاس تجاری در انگلستان امسال به لطف کمک مالی 472000 پوندی از صندوق جوامع ساحلی راه اندازی شد. SeaGrown 25 هکتار از سواحل یورکشایر را اشغال می کند و کلپ قندی، گیاه پادری و واکام اقیانوس اطلس پرورش می دهد. قرار است اولین برداشت خود را در بهار 2020 انجام دهد. جلبک دریایی می تواند سلاح قدرتمند طبیعت در برابر انتشار کربن باشد. محققان تخمین زده اند که استفاده از 9 درصد از سطح اقیانوس های جهان برای پرورش جلبک دریایی، سالانه 53 میلیارد تن CO2 را از جو حذف می کند. جلبک دریایی SeaGrown به عنوان غذا فروخته می شود و همچنین می تواند به عنوان سوخت زیستی استفاده شود.

4. پلیس طرحی رادیکال را برای کاهش میزان جرایم مجدد آزمایش کرد

پلیس آون و سامرست پروژه Call-In خود را راه اندازی کردند، طرحی که به جوانانی که به دلیل جرائم قاچاق مواد مخدر دستگیر می شوند، به جای وارد کردن آنها به سیستم عدالت کیفری سنتی، آموزش شغلی و دسترسی به امکانات ورزشی را ارائه می دهد. این طرح اولین نوع خود در بریتانیا است و بر اساس مدلی است که در کارولینای شمالی، ایالات متحده در سال 2004 مورد استفاده قرار گرفت، جایی که منجر به کاهش چشمگیر جرایم خشن و خرید و فروش مواد مخدر شد. یکی از سازمان‌های شریک این طرح Street2Boardroom است که به جوانانی که سابقه خرید و فروش مواد مخدر دارند، مانند راجر مور پاتریک (تصویر) می‌آموزد که چگونه کسب و کار خود را اداره کنند.

5. مرگ و میر ناشی از اچ آی وی و ایدز در یک دهه یک سوم کاهش یافت

بر اساس آمار سازمان ملل متحد برای سال 2019، تعداد مرگ و میرهای مرتبط با ایدز در سراسر جهان از سال 2010 به میزان یک سوم کاهش یافته است. در سال 2018 حدود 770000 مرگ و میر ناشی از ایدز در سراسر جهان وجود داشت، در مقایسه با 1.2 میلیون در سال 2010 و 1.7 میلیون مرگ و میر در سال 2010. اوج آنها در سال 2004 بود. تا پایان ژوئن 2019، 24.5 میلیون نفر مبتلا به HIV به درمان ضد رتروویروسی دسترسی داشتند که 1 میلیون بیشتر از سال 2018 بود. با این حال، سازمان ملل می گوید برای پاسخ به ایدز در سال 2020 به بودجه بیشتری نیاز است.

6. جمعیت برخی از گونه های در معرض خطر افزایش یافت

امسال اعلام شد که تعداد گوریل های کوهستانی در شرق آفریقا افزایش یافته است. بر اساس گزارش WWF، جمعیت گوریل‌های کوهستانی در زیستگاه دو پارک ملی – پارک ملی غیرقابل نفوذ Bwindi در اوگاندا و ذخیره‌گاه طبیعی سارامبوه در جمهوری دموکراتیک کنگو – از 400 در سال 2011 به 459 در سال 2018 افزایش یافته است. به 604 مورد اضافه شد پارک ملی ویرونگا، که در سراسر جمهوری کنگو، رواندا و اوگاندا قرار دارد، جمعیت جهان اکنون بیش از 1000 نفر است. با این حال، آنها همچنان در معرض خطر جدی هستند.

در جاهای دیگر، جمعیت ببرهای وحشی هند 30 درصد رشد کرد و به تقریباً 3000 رسید و نهنگ‌های گوژپشت در جنوب غربی اقیانوس اطلس اکنون به 25000 عدد رسیده است.

7. میلیون ها نفر در سراسر جهان در اعتراضات آب و هوایی شرکت کردند

از شورش انقراض گرفته تا اعتصابات آب و هوایی دانشجویی، امسال شاهد تظاهرات بی‌سابقه‌ای از مردم از بیش از 180 کشور در سراسر جهان در اعتراض به انفعال دولت‌ها در برابر تشدید بحران‌های اقلیمی و زیست‌محیطی بودیم. فعالان شورش انقراض لندن و دیگر شهرها را به بن بست رساندند. در طول سال، هزاران دانش‌آموز در سرتاسر جهان به عنوان بخشی از جنبشی که توسط گرتا تونبرگ در سال 2018 آغاز شد، درس‌ها را ترک کردند تا خواستار اقدام رادیکال شوند. اقدام آنها به اعتصاب جهانی آب و هوا در 20 سپتامبر منجر شد، که در آن میلیون‌ها بزرگسال و کودک در اطراف جهان به خیابان ها آمد و خواستار اقدام شد.

8. بزرگترین مطالعه جهان در مورد تأثیر نسخه های هنری راه اندازی شد

بزرگترین مطالعه در مورد تأثیر مداخلات هنری بر شرایط سلامت روحی و جسمی در ماه اکتبر آغاز شد که می‌تواند راه را برای پزشکان برای تجویز سرگرمی‌های خلاقانه هموار کند. این مطالعه که توسط محققان کالج کینگ لندن انجام شد، به گروه‌های آواز برای افسردگی پس از زایمان، کلاس‌های رقص برای افراد مبتلا به پارکینسون و جلسات حرکت و موسیقی برای بیماران سکته مغزی می‌پردازد. این درمان ها قبلاً برای بهبود سلامت بیمار ثابت شده است. تحقیقات جدید در بین گوره های وسعی از افراد در بیمارستان و مزاکر بهداشتی آزمایش خواهد نمود.پروفسور Carmine Pariante و پروفسور کینگ که رهبری این پروزه را بر عهده داشتند بیان کردند، چنین مطالعاتی لازم است تا این برنامه های خلاقانه “از پروژه های موفق محلی با بودجه کوتاه مدت به برنامه های ملی که توسط بخش بهداشت سفارش داده شده اند” برداشته شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا