تکنولوژی

معرفی تمام فرمت های فایل صوتی

هنگام سازماندهی مجموعه موسیقی دیجیتال خود، ممکن است از تعداد فرمت های مختلف فایل صوتی در کتابخانه خود شگفت زده شوید. تقریباً همه درباره MP3 شنیده‌اند، اما OGG، AIFF، MQA یا DSD چطور؟ در ابتدا بگوییم که تمام گوشی ها فرمت های گفته شده را ساپورت نمی کنند. پس اگر واقعا نیاز به استفاده از چنین فرمت هایی هستید به سراغ خرید گوشی های خوب (مثلا آیفون) بروید. منبع

اگر فهرست شما را به این فکر می‌اندازد که آیا تمام آن آهنگ‌ها در دانشگاه‌های مختلف مطالعه شده‌اند تا بعد از نام‌شان چنین حروف رسمی به دست بیاورند، نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا معنای رایج‌ترین فرمت‌های فایل موسیقی، تفاوت‌های بین آن‌ها و اینکه چرا باید به آن اهمیت دهید را توضیح دهیم.

فرقی نمی‌کند به فایل‌های MP3 با کیفیت پایین گوش می‌دهید، احتمالاً آهنگ‌های AAC کمی بهتر، یا صدای با رزولوشن بالا در FLAC یا WAV، وقت آن است که دقیقاً بفهمید چه چیزی دریافت می‌کنید – و بهترین فرمت فایل برای ادامه دادن کدام است. گوش دادن به موسیقی در … اینجا را بخوانید تا با جزئیات کامل فرمت mp3 بیشتر آشنا شوید.

فرمت های فایل و کدک ها در یک نگاه

آیا می خواهید مستقیماً به تعقیب بروید؟ در اینجا یک راهنمای مفید برای همه فرمت های فایل و تفاوت های بین آنها آورده شده است. اگر می خواهید بیشتر بدانید، در ادامه مطلب زیر را بخوانید تا نگاهی عمیق تر به تفاوت در اندازه، کیفیت صدا و سازگاری داشته باشید.

AAC (نه hi-res): جایگزین اپل برای MP3 – مخفف “Advanced Audio Coding” است. از دست رفته و فشرده است، اما به طور کلی بهتر به نظر می رسد. برای پخش موسیقی اپل استفاده می شود.

ALAC (hi-res): اپل همچنین فناوری فشرده‌سازی صدا بدون اتلاف خود را توسعه داده است. علاوه بر AAC، کل کاتالوگ Apple Music نیز با استفاده از ALAC (Apple Lossless Audio Codec) با وضوح بین 16 بیت/44.1 کیلوهرتز (کیفیت سی دی) و 24 بیت/192 کیلوهرتز کدگذاری شده است.

AIFF (hi-res): جایگزین اپل برای WAV، با پشتیبانی بهتر از ابرداده. این بدون اتلاف و فشرده نیست (اندازه فایل بسیار بزرگ) اما بسیار محبوب نیست.

DSD (hi-res): فرمت تک بیتی که برای سوپر سی دی های صوتی استفاده می شود. این در انواع 2.8 مگاهرتز، 5.6 مگاهرتز و 11.2 مگاهرتز عرضه می شود، اما از آنجایی که کیفیت بالایی دارد و فشرده نشده است، (بیشتر) برای پخش جریانی غیر عملی است.

FLAC (hi-res): این فرمت فشرده‌سازی بدون تلفات از نرخ نمونه‌گیری با وضوح بالا پشتیبانی می‌کند، حدود نیمی از فضای WAV را اشغال می‌کند و متادیتا را ذخیره می‌کند. این بدون حق امتیاز است و به عنوان فرمت ترجیحی برای بارگیری و ذخیره آلبوم های با وضوح بالا در نظر گرفته می شود. نکته منفی این است که توسط اپل پشتیبانی نمی شود (بنابراین با Apple Music سازگار نیست).

MP3 (نه با وضوح بالا): فرمت فشرده محبوب و کم‌افتاده، اندازه فایل کوچک را تضمین می‌کند اما با بهترین کیفیت صدا فاصله زیادی دارد. مناسب برای ذخیره موسیقی در تلفن و آی پاد.

MQA (hi-res): یک فرمت فشرده‌سازی بدون تلفات که فایل‌های با وضوح بالا را برای پخش کارآمدتر بسته‌بندی می‌کند. برای پخش جریانی با کیفیت Tidal Masters استفاده می شود. همچنین برای فرمت سی دی نیز استفاده می شود.

OGG (نه hi-res): گاهی اوقات با نام کامل آن Ogg Vorbis نامیده می شود. جایگزینی با اتلاف و منبع باز برای MP3 و AAC که توسط پتنت ها محدود نشده است. فرمت فایل مورد استفاده (با سرعت 320 کیلوبیت در ثانیه) در پخش جریانی Spotify.

WAV (hi-res): فرمت استانداردی که تمامی سی دی ها در آن کدگذاری می شوند. کیفیت صدای عالی، اما فشرده نشده است، به این معنی که حجم فایل های بزرگ (مخصوصا برای فایل های با وضوح بالا). پشتیبانی فوق‌داده ضعیفی دارد (یعنی آثار هنری آلبوم، هنرمند و اطلاعات عنوان آهنگ).

WMA Lossless (hi-res): تجسم بدون ضرر از Windows Media Audio، اما دیگر به خوبی توسط تلفن های هوشمند یا تبلت ها پشتیبانی نمی شود.

فایل های صوتی فشرده در مقابل غیرفشرده

ابتدا، اجازه دهید در مورد سه دسته صحبت کنیم که همه فایل‌های صوتی را می‌توان به آنها دسته‌بندی کرد – فشرده نشده، بدون اتلاف و با اتلاف. این که در کدام دسته قرار می‌گیرد به میزان فشرده‌سازی داده‌ها (اگر اصلاً باشد) و در نتیجه کیفیت یا «از دست دادن» شما به عنوان یک شنونده بستگی دارد.

اگر هیچ الگوریتم فشرده‌سازی (یا کدک) برای فشرده‌سازی صدای فایل شما استفاده نشده باشد، دو اتفاق می‌افتد: افت کیفیت صدا و به زودی هشدار «دیسک راه‌اندازی پر» در لپ‌تاپ شما. اساساً، یک آهنگ فشرده نشده، بازتولید فایل صوتی اصلی است، جایی که سیگنال‌های دنیای واقعی به صدای دیجیتال تبدیل می‌شوند.

یک آهنگ بدون اتلاف برای عملی و کارایی بهتر به اندازه فایل کوچک‌تر فشرده می‌شود، اما نباید بر کیفیت صدا تأثیر بگذارد، در حالی که آهنگ‌های با اتلاف کوچک‌ترین و در نتیجه آسان‌ترین ذخیره‌سازی و دانلود هستند – اما برای اینکه این امکان وجود داشته باشد، باید مقداری صدا را حذف کنید. اطلاعات در فرآیند فشرده سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا