تکنولوژی

فرمت های فایل های صوتی

AAC

نوع فشرده سازی: lossy

پسوند فایل: .m4a، .m4b، .m4p، .m4v، .m4r، .3gp، .mp4، .aac

AAC مخفف Advanced Audio Coding است. اولین بار در سال 1997 ظاهر شد و توسط Bell، Fraunhofer، Dolby، Sony، Nokia، LG Electronics، NEC، NTT Docomo و Panasonic توسعه یافت تا جانشین MP3 باشد.

مانند MP3، از فشرده سازی با اتلاف نیز استفاده می کند. هنگام رمزگذاری با استفاده از همان میزان بیت، AAC می تواند صدای بهتری نسبت به MP3 داشته باشد. تفاوت کیفیت در نرخ بیت کمتر (کمتر از 128 کیلوبیت در ثانیه) بسیار بیشتر قابل تشخیص است.

AAC در طول ظهور آی‌پاد محبوبیت بیشتری به دست آورد و نرم‌افزار کتابخانه موسیقی همراه، iTunes، از AAC پشتیبانی می‌کند. Apple Music با استفاده از نرخ بیت AAC 256 کیلوبیت بر ثانیه موسیقی را پخش می کند.

برخی از نمونه‌های بهبود در MP3 عبارتند از:

نرخ نمونه – AAC می تواند تا 96 کیلوهرتز استفاده کند، در مقایسه با محدودیت MP3 48 کیلوهرتز.

محدوده فرکانس – طیف وسیع تری از فرکانس های نمونه (از 8 کیلوهرتز تا 96 کیلوهرتز) نسبت به MP3 (16 کیلوهرتز تا 48 کیلوهرتز) وجود دارد. همچنین کنترل بهتری در محدوده فرکانس بالای 16 کیلوهرتز دارد. این محدوده اغلب به عنوان باند “هوا” نامیده می شود. یک اصطلاح ذهنی، اما یک کیفیت خاص در موسیقی که حاوی جزئیات و حضور است. بدون آن، موسیقی می تواند به صورت صوتی کسل کننده به نظر برسد.

راندمان فشرده سازی کارآمد – AAC از یک الگوریتم صرفا MDCT استفاده می کند که به آن راندمان فشرده سازی بالاتری نسبت به MP3 می دهد.

AAC فرمت انتخابی است که توسط Spotify، دستگاه‌های Android، دستگاه‌های iOS، iTunes، YouTube و Tidal (استریم با ضرر) استفاده می‌شود. مانند MP3، حداکثر بیت ریت آن 320 کیلوبیت در ثانیه است و مانند MP3، سرویس های پخش اغلب از نرخ بیت پایین تری استفاده می کنند.

با توجه به پیشرفت های متعددی که AAC نسبت به MP3 دارد، منجر به فشرده سازی صدا کارآمدتر می شود. این افزایش راندمان در نرخ بیت پایین‌تر که در آن به کدگذاری استریو فوق‌العاده نیاز است، حیاتی است. از این رو، AAC در مقایسه با MP3 با نرخ بیت پایین تر از نظر کیفیت صدا می درخشد.

آنچه ما دوست داریم

  • اندازه فایل های فشرده
  • سازگاری جهانی با سخت افزار/نرم افزار
  • پهنای باند کم برای انتقال اینترنت/بلوتوث
  • رمزگذاری با اتلاف بهبود یافته است

چیزی که ما دوست نداریم

  • نه HD (هر چند بهتر از MP3)

https://jalebamooz.com/computer-tips/what-is-ram-and-more/

WMA

نوع فشرده سازی: lossy

WMA مخفف Windows Media Audio است. این پاسخ مایکروسافت به MP3 بود. مانند AAC، تلاش کرد و موفق شد MP3 را بهبود بخشد و با همان میزان بیت صدای بهتری داشته باشد.

با این حال، میزان پذیرش آن به اندازه MP3 و AAC گسترده نیست. بنابراین، به اندازه آن فرمت ها با سخت افزار و نرم افزار سازگار نیست. به عنوان مثال، در دستگاه های Android، فرمت پشتیبانی نمی شود.

اگرچه فایل های WMA می توانند بهتر از MP3 به نظر برسند، زیرا MP3 و AAC در حال حاضر بسیار محبوب هستند و در Mac و PC پشتیبانی می شوند، کاربران و تامین کنندگان به طور پیش فرض از آنها استفاده می کنند.

آنچه ما دوست داریم

  • اندازه فایل های فشرده
  • بهبود رمزگذاری با اتلاف منجر به کیفیت صدای بهتر نسبت به MP3 در هنگام استفاده از میزان بیت کم می شود

چیزی که ما دوست نداریم

  • نه HD (هر چند بهتر از MP3)
  • مایکروسافت ویندوز فقط سازگار است

OGG

انواع فشرده سازی: lossy

OGG یا OGG Vorbis، برای دادن عنوان کامل آن، فرمت دیگری است که برای بهبود MP3 طراحی شده است. مشخصات آن در مالکیت عمومی است، بنابراین برای استفاده تجاری یا غیر تجاری رایگان است.

Spotify به دلیل استفاده از OGG به عنوان فرمت فایل صوتی پیش فرض خود مشهور است. این قبلاً در اسناد آنها ذکر می شد اما از آن زمان حذف شده است.

کیفیت استاندارد برنامه دسکتاپ Ogg Vorbis 160 کیلوبیت بر ثانیه است. مشترکین ممتاز می توانند پخش جریانی با کیفیت بالا را انتخاب کنند که از سرعت 320 کیلوبیت بر ثانیه استفاده می کند – Spotify

OGG معمولاً کوچکترین فرمت فایل صوتی است. اما به دلیل عدم سازگاری آن، کاربران معمولاً هنگام انتخاب فرمت صوتی به سراغ MP3 می روند که همچنان می تواند کیفیت لذت بخشی از موسیقی را ارائه دهد و در عین حال اندازه فایل را همخوانی داشته باشد.

آنچه ما دوست داریم

  • یکی از کوچکترین اندازه های فایل
  • دامنه عمومی منبع باز
  • پهنای باند کم برای انتقال اینترنت/بلوتوث

چیزی که ما دوست نداریم

  • نه HD (هر چند بهتر از MP3)
  • به اندازه aac و MP3 سازگار نیست

بهترین فرمت فایل صوتی چیست؟

بنابراین ممکن است بپرسید، “بهترین فرمت فایل برای موسیقی من چیست؟”

این سوال کمی گمراه کننده است. همه فرمت ها جای خود را در کتابخانه موسیقی شما دارند.

این که شما از آن استفاده می کنید بستگی به پخش کننده رسانه ای دارد که از آن استفاده می کنید (نرم افزار/سخت افزار)، اینکه آیا قابل حمل بودن در اولویت است (اندازه فایل)، و اینکه آیا به وضوح HD نیاز دارید یا نه (پهنای باند، کیفیت صدا).

https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_file_format

فرمت صوتی غیر فشرده را انتخاب کنید اگر…

اگر در حال مسترینگ و میکس صدای خام هستید، به سراغ فرمت صوتی غیرفشرده بروید. کار با فرمت صوتی غیر فشرده مانند WAV و AIFF شبیه کار بر روی کپی “اصلی” است که در آن شما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دارید.

فرمت صوتی فشرده بدون تلفات را انتخاب کنید اگر…

اگر اهل موسیقی هستید و می‌خواهید آهنگ‌ها را روی رایانه یا پخش‌کننده صوتی دیجیتال (DAP) ذخیره کنید، باید به سراغ فرمت‌های صوتی فشرده‌شده بدون تلفات مانند FLAC بروید. اگرچه هنوز فضای قابل توجهی را اشغال می کنند، اما برای ذخیره سازی صدای با رزولوشن بالا به صورت انبوه نسبت به فرمت غیر فشرده انتخابی بسیار برتر هستند.

فرمت صوتی فشرده با اتلاف را انتخاب کنید اگر…

با این حال، اگر نسبت به تجربه شنیداری خود خیلی حساس نیستید و فضای ذخیره‌سازی محدودی دارید، فایل‌های صوتی فشرده با اتلاف راه حلی هستند. آنها فضای ذخیره سازی کمتری را روی هارد دیسک کامپیوتر و پخش کننده موسیقی قابل حمل شما اشغال می کنند. آنها پهنای باند کمتری را اشغال می کنند، بنابراین در اینترنت و هنگام استفاده از فناوری بی سیم سریعتر منتقل می شوند.

نتیجه

همانطور که می بینید، فرمت های صوتی مختلف نقاط قوت و ضعف خود را دارند. همه کاربردهای خود را دارند.

وقتی گوش دادن به موسیقی بخش مهمی از زندگی شماست، همیشه می خواهید موسیقی همراهتان باشد. داشتن گزینه ای برای استفاده از فرمت های صوتی مختلف، به شما امکان می دهد موسیقی را در هر موقعیت گوش دادن، به خصوص زمانی که در حال حرکت هستید، بگنجانید.

اکنون فرمت‌های مختلف را می‌شناسید، می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک برای موقعیت مورد نیاز بهترین کار را دارد و انتظار چه نتایجی را دارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا