متفرقه

نکات سبک زندگی برای تمام سنین

آگاهی از انواع مختلف سبک های زندگی و تاثیرشان بر سلامتی ما، مهم است. شش نوع سبک زندگی وجود دارد: کم تحرکی، فعال، نیمه فعال، بیرون از منزل، اجتماعی و انفرادی. هر سبک زندگی مجموعه ای از مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. دانستن اینکه کدام سبک زندگی مناسب شماست، کمک می کند تا انتخاب‌های آگاهانه ‌ای درباره سلامت و تندرستی خود داشته باشید.

سبک زندگی کم تحرک با فعالیت بدنی کم یا بدون فعالیت مشخص می شود. این نوع سبک زندگی می تواند منجر به چاقی، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با این حال، مزایایی برای سبک زندگی کم تحرک وجود دارد از جمله افزایش بهره وری ذهنی و کاهش سطح استرس.اگر کم تحرک هستید و… باید فعال تر باشید ورزش منظم یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود در هر سنی انجام دهید اما اگر بیشتر کم تحرک هستید این نکات را امتحان کنید تا فعال تر شوید و براساس سطح تناسب اندام خود فعالیتی مناسب برای خود پیدا کنید.سپس به تدریج تنوع مدت زمان تناوب شدت را افزایش دهید و روی ثبات تمرکز کنید ایجاد تغییرات کوچک در سطح فعالیت، پیامدهای بزرگی برای سلامت کلی شما خواهد داشت.این کار لزوما مانند پیاده روی سریع در زمان استراحت ناهار یا استفاده از پله ها به جای آسانسور در هر زمان ممکن نیست.نکته کلیدی این است که چه چیزی برای شما بهتر جواب می دهد و فعالیت را به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل می کند.

نکات سلامت و تندرستی سالمندان

با افزایش سن، حفظ سلامتی و تندرستی ما مهم است. در اینجا چند نکته برای سالمندان برای سالم ماندن و شاد بودن آورده شده است:

1. معاینات و غربالگری های منظم را انجام دهید. این یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود به عنوان یک سالمند انجام دهید. حتما سالانه واکسن فیزیکی، آنفولانزا و هر غربالگری توصیه شده دیگر (ماموگرافی، کولونوسکوپی و غیره) را انجام دهید.

۲. رژیم غذایی سالمی داشته باشید. خوردن غذاهای مغذی به بالا نگه داشتن انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. با افزایش سن، دو مولفه کلیدی سلامت خوب را در نظر بگیرید. حتما میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. چربی های ناسالم (چربی های اشباع شده و ترانس)، قندهای اضافه و نمک را محدود کنید.

3.. فعال بمانید. ورزش منظم برای حفظ آمادگی جسمانی و ذهنی به عنوان یک شهروند سالمند ضروری است. لازم نیست سخت باشد – حتی فعالیت های متوسط مانند پیاده روی یا باغبانی می تواند تفاوت زیادی در سلامت شما ایجاد کند. فقط مطمئن شوید که قبل از شروع هر رژیم ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید. 4 به طور منظم معاشرت کنید. حفظ روابط اجتماعی بخش مهمی از تیز نگه داشتن ذهنی با افزایش سن است. همچنین تعامل با دیگران باعث تحریک شناختی شما می شود. که می تواند به جلوگیری از زوال عقل و سایر زوال عقلی کمک کند. بنابراین سعی کنید با خانواده و دوستان در ارتباط باشید، در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید یا به باشگاه ها یا گروه هایی بپیوندید که دارای علایق مشابه هستند. این امر به ویژه در سال های بعدی که بدن ما به زمان نیاز دارد تا از فرسودگی روزمره به زمان بازیابی شود بسیار مهم می شود.

شش نوع سبک زندگی که بر سلامت شما تاثیر می گذارند

شش نوع سبک زندگی وجود دارد که می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت شما با افزایش سن داشته باشد.

اولین مورد روشی است که شما می خورید. با افزایش سن، بدن ما به غذای کم تر و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. خوردن یک رژیم غذایی سالم به حفظ هوشیاری ذهنی، جلوگیری از بیماری های مزمن و بالا نگه داشتن سطح انرژی شما کمک می کند.

دومین عامل سبک زندگی میزان فعالیت شماست. ورزش مزایای بی شماری برای سالمندان دارد، از جمله بهبود تعادل و انعطاف پذیری، افزایش قدرت و استقامت، سلامت قلب بهتر و مهارت های شناختی دقیق تر. حتی ورزش متوسط می تواند تفاوت زیادی در سلامت کلی شما ایجاد کند.

خواب یکی دیگر از جنبه های مهم حفظ سلامت با افزایش سن است. بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب نیاز دارند، اما بسیاری از سالمندان خواب راحت تری دارند. خواب ضعیف می تواند منجر به خستگی، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب، سقوط و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

چهارمین عامل سبک زندگی که بر سلامت سالمندان تأثیر می گذارد، مشارکت اجتماعی است. انزوا و تنهایی با افزایش خطر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر، اختلالات اضطرابی و خودکشی مرتبط است. در ارتباط ماندن با خانواده، فامیل و دوستان به کاهش سطح استرس و بهبود سلامت روحی و جسمی کمک می کند. همچنین سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هم بر سلامت افراد سالمند تاثیر گذار است.

ایجاد نگرش مثبت در سالمندان تغییری بزرگ در سبک زندگی آن ها ایجاد خواهد کرد.اگر فرد سالمند پرستار خصوصی در منزل دارد از او بخواهید با خواندن کتاب‌های جذاب و انجام فعالیت ‌های سرگرم کننده باعث افزایش مثبت اندیشی در سالمندان شود. مثبت اندیشی روند بهبود بیماری ها را سریع تر می کند و از افسردگی جلوگیری می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا