متفرقه

معنی اشکال و نحوه استفاده خلاقانه از آنها در طراحی

موفقیت هر داستان گویی بصری یا استراتژی بازاریابی بصری عمدتاً به آنچه مخاطب درک می کند بستگی دارد. امروز، می‌خواهم به اصول اولیه بازگردیم و در مورد اینکه چگونه همه چیزهایی که می‌بینیم می‌توانند با اشکال ساده مرتبط شوند و چگونه استفاده از این اشکال بر نتیجه استراتژی‌های ما تأثیر می‌گذارد، صحبت کنیم.

همه چیز را اعم از عنصرهای موجود در یک عکس ثبت شده و یا حتی تایپوگرافی های خاص را به راحتی میتوان از نظر شکل آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تمامی قطعه های موجود در ارائه ها ، استراتژی های بصری ما و نیز اینفوگرافیک ها داستان مربوط به خود را دارند. همه ی اینها به ما بستگی دارند که بتوانیم آنها را طوری در کنار یکدیگر قرار دهیم که به صورت کاملا موثر و خلاقانه داستان ما را روایت کنند. در این مقاله به شما میگوییم چگونه این کار امکان پذیر است.

ترکیب آگاهانه اشکال و رنگ

هنگام استفاده از اشکال در گرافیک و طرح های خود، قطعاً از رنگ نیز استفاده خواهید کرد. ترکیبی از اشکال و رنگ های خاص در حال حاضر مفهوم مشخصی در ناخودآگاه ما دارد. به عنوان مثال، یک دایره زرد معمولا نشان دهنده خورشید است، در حالی که یک نیم دایره قرمز می تواند نشان دهنده یک تکه هندوانه باشد. مگر اینکه بخواهید پیامی مستقیم با ترکیب خود ارسال کنید، شکل ها و رنگ ها عمدتاً یک وسیله جانبی هستند و باید به این شکل در نظر گرفته شوند.

استفاده از Shapes برای ایجاد چیز دیگری

شما همچنین می توانید از اشکال به عنوان عناصر یک تصویر بزرگتر استفاده کنید. به عنوان مثال، گروهی از دایره های بنفش را می توان با هم ترکیب کرد تا یک خوشه انگور را تشکیل دهد. یک مستطیل سفید و دو مثلث سفید می توانند به هم برسند و یک پاکت را تشکیل دهند. چند مربع و مستطیل می تواند خانه ای بسازد. همه این امکانات و موارد دیگر برای شما وجود دارد که می توانید با آنها بازی کنید. اما باید به این فکر کنید که هدف نهایی شما چیست.

آیا می خواهید آیکون های مارک خود را طراحی کنید؟ یا پس زمینه خود را ایجاد کنید؟ آیا می‌خواهید عکس‌های خود را در یک کلاژ ترکیب کنید که نشان‌دهنده چیزی باشد، مثلاً شکل ماهی؟ شکل ها بهترین متحدان شما برای این نوع خلاقیت ها هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آنها بازی کنید تا زمانی که به ترکیبی که دوست دارید برسید.

استفاده از شکل ها به عنوان لوازم جانبی

برای طرح هایی مانند ارائه، اینفوگرافیک و گرافیک رسانه های اجتماعی، شکل ها بیشتر به عنوان لوازم جانبی یا مکمل استفاده می شوند. این بدان معنا نیست که آنها اهمیت کمتری دارند و برعکس! به عنوان لوازم جانبی، آنها به تنهایی بیشتر می گویند.

نحوه قرار دادن اشکال لوازم جانبی می تواند داستان های مختلفی را بیان کند. یک روانشناسی پشت اشکال وجود دارد که ممکن است حتی از آن آگاه نباشید. عواطف و احساساتی هستند که توسط اشکال خاصی برانگیخته می شوند و از قراردادهای فرهنگی و اشکالی که در طبیعت دیده می شوند الهام گرفته شده اند. ما نمی توانیم بدون اشکال خلق کنیم. حتی کاغذی که می نویسیم یا روی آن می کشیم یک شکل است. صفحه نمایش ما یک شکل است!

بیایید بیشتر به درک اشکال و پیام‌های پنهان (نه چندان) آنها برویم.

اشکال هندسی، ارگانیک و انتزاعی

تمام اشکال ممکن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: هندسی، ارگانیک و انتزاعی.

هندسی

اشکال هندسی آنهایی هستند که ما برای اولین بار در کودکی با آنها آشنا می شویم. آنها ساده ترین و رایج ترین شکل ها هستند: مربع، دایره، مثلث و مشتقات آنها، مانند مستطیل، بیضی و چند ضلعی. بیشتر اشکال هندسی متقارن و فورا قابل تشخیص هستند، اما پیام‌های بی‌صدا را نیز منتقل می‌کنند که در ادامه این پست به آن‌ها خواهم پرداخت.

ارگانیک. آلی

شکل های ارگانیک مواردی هستند که بیانگر چیز هایی هستند که در مورد طبیعت و زندگی اطرافمان می دانیم. گیاهان ، رایج ترین اشکال ارگانیک محسوب میشوند برای مثال میتوان به گل و برگ گیاهان اشاره کرد. نوعی دیگر از اشکال ارگانیک مواردی هستند که میتوانیم خودمان آنها را بسازیم مثل حباب های آبرنگ و پاشیدن رنگ. این نمونه از اشکال ارگانیک معمولا نامتقارن بوده و خطوطشان با یکدیگر متفاوت است.

معنی های متداول از اشکال ارگانیک و آلی

  • ارگانیک
  • طراوت
  • متعادل بودن
  • اصالت

خلاصه

اشکال انتزاعی تصویری از چیزهای واقعی بدون نمایش دقیق هستند. آیکون هایی که در طراحی وب، تلفن هایمان و در تابلوهای خیابان می بینیم اشکال انتزاعی هستند که ما کاملاً به دیدن آنها عادت کرده ایم و به راحتی می توانیم آنها را تشخیص دهیم. یک مثال عالی از یک شکل انتزاعی یک شکل چوبی است که نشان دهنده یک شخص است. نمادها نیز اشکال انتزاعی در نظر گرفته می شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا