سه اصل زندگی امام خمینی (ره)

حجت الاسلام و المسلیمن عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با ایسنا، با گرامی داشت سالگرد ۱۵ خرداد و با دلداری سالگرد ارتحال معصوم راحل و برتر داشت یاد و خاطره طولانی شهدا، درباره سه اصل زندگی معصوم خمینی (ره) پیش روی کرد: اگر بخواهیم درباره شخصیت معصوم راحل صحبت کنیم باید دقیق و محققانه باشد  چرا که شخصیت امام یک شخصیت جامعی است و با خیلی از شخصیت های دیگر تفاوت دارد مَثل امام نسبت به سایر علما و بوسیله خصوص عالمان زمان خویشتن مَثل خور است به ستارگان، معصوم خورشید پرتلاءلویی بود که نورانیت فراوانی داشت. یک شخصیت جامع، حکیم، فیلسوف، متکلم، عارف و عالم مجتهد حیات.

 امام عارفانه مردم دار بودند

وی تو ادامه با طرح این سوال که ممکن است برخی بگویند چگونه امام هم فیلسوف و تیمار سخنگو بود؟ گفت: معصوم (ره) کلامش کلام فلسفی حیات و فلسفه اش فلسفه عرفانی امام مقدر شدن کسانی بود که برهان و فرقان و عرفان را با بی قراری جمع کرده بود. معصوم (ره) منازل چهارگانه عرفان و اسرار اربعه را هنگام کرده بود. متشابه عارفانی نبود که گوشه عزلت گزیده و مشغول ریاضت و دنبال قانون گذاشتن چله ها باشد و کاری به مردم نداشته باشد، معصوم (ره) درون حالی که عارف بود سیاس اندوه بود. در حالی که عارف بود به مسائل اقتصادی می پرداخت، دغدغه دفاع و مبارزه با اجانب و استکبارستیزی را داشتند؛   یعنی می توان گفت عارفانه آدم دار بودند.

 درباره شخصیت امام راحل گزینشی صحبت نکنیم

این استاد برجسته فلسفه خاطر علامت کرد: مکتب و منظومه فکری امام (ره) باید مانوس تا بتوانیم امام را نکته سنج بشناسیم این که گزینشی از شخصیت امام(ره) گپ کنیم روش بوسیله جایی نمی بریم. مثلا پافشاری امام(ره) بر مردم را ببینیم ولی به بعد بطرف خانه مداری معصوم توجه نکنیم این غلط است و یا از پشت بر روستا مداری امام ابرام کنیم چرا که معصوم بر دهکده ملا ولایت پیامبر(ص) و ائمه (ع) تاکید داشتند اما در این بین نقش مردم را نبینیم. فدایی تکاپو می کنند بین بطرف خانه مداری و انسان سالاری یک جای ارزان عمیقی را حفر کنند تا این دو بال به هم وصل نباشند و همواره ابهام ایجاد می کنند که جمهوریت و اسلامیت با هم قابل جمع تراشیدن درون حالی که جمهوریت و اسلامیت یک عین است شهر مداری و مردم داری اندوه یک حقیقت است.

خسروپناه درون دنباله با تاکید بر این موضوع که شهر پیوند ناگسستنی و همراهی محکم ولی با آدم و امت با معصوم است اصرار کرد: وقتی این همراهی ناگسستنی لباس بگیرد ولایت پدید می آید این پیوند ناگسستنی یعنی ولی از مردم و امت از امام جدا نیست تو دل ولایت مداری تا اینکه ولایت مطلقه مردم سالاری مستور است و تصور این عین برای لیبرالیست مسلک ها که آزادی را می فهمند اما اقتدار دولت را در کنار آزادی و انسان سالاری و دموکراسی متوجه نیستند فهمیدن این موضوع برای آنها ابدار است و یا آنهایی که از دولت حداکثری سخن می گویند و شانس حداکثری را برابر انسان می دانند درک این مطلب را ندارند مثل شبه مارکسیست ها.

مکتب امام (ره) را باید شناخت تا دستگیر مغالطه مدخل نگرانه نشویم

وی یادآور شد: ولی کسانی که در محدوده خیال اسلامی هستند این رویه تفکرات را حس می کنند اینها کسانی هستند که می فهمند آدم سالاری و جمهوریت و اسلامیت با هم یک لب هستند و نمی شود یکی را دید و دیگری را ندید معصوم بارها از فقه پویا واج گفتند ولی از فقه جواهری اندوه واج گفتند. فداکار فقط فقه حقگو را مطرح می کنند و فقه سنتی جواهری را می خواهند کنار بگذارند و یا از پشت فقه سنتی را چسبیده و پاسخگوی مسائل جدید نیستند معصوم بین فقه جواهری سنتی و فقه پویا پیوند منیع کردند. مدرسه امام (ره) باید شناخته شود وگرنه توقیف مغالطه جزء نگرانه خواهیم شد. یعنی یک بخشی از سخن امام (ره) را می گیریم و می گوییم امام راحل این بود در حالی که امام بخش های متنوع دارد که باید مجموع آنها را دید.

ریشه و محور منظومه و مکتب امام راحل چیست؟

این استاد برجسته فلسفه و عرفان تو امتداد با طرح این سوال که اگر کسی مطرح نرم کهگوهر و محور این منظومه و مکتب چیست؟ گفت: مثلا وقتی می پرسند منظومه شمسی محوریتش چیست خورشید پایه آن است. خورشید منظومه فکری امام راحل توحید است؛ توحید عرفانی و اجتماعی یعنی توحیدی که هم وحدت خدا و هم پهلو لا إله إلّا اللّه اصرار می درنگ هم سریان تجلی الوهیت را در کچل هستی و یک سو راه است این که کل عالم ظهور ظهور و مظاهر خداوند است و چیزی از صاحت الوهیت خارج نیست حتی چابک که عصیان می یواش تو مُلک و مِلک الوهیت به ضابطه می برد جز می تواند در عرض خدا باشد. خداوند یک لحظه اراده یواش ملا تراشیدن و نابود می شود و این قدرت و نمود را باید اینگونه رویت آنگاه این نگاه توحیدی معصوم راحل در سیاست، اقتصاد، مدیریت، دفاع، امنیت و داخل تمام عرصه های اجتماعی وجود دارد. لذا وقتی خرمشهر آزاد شد معصوم فرمود:خرمشهر را رب آزاد کرد. این همان نگاه توحیدی است یعنی ما و شما کاره ای نیستیم آنچه هست خدا و تجلی خداوند است. می توان گفت خور منظومه فکری امام (ره) توحید عرفانی و اجتماعی است وقتی می خواهیم از توحید جلوتر برویم و به نظام های اجتماعی برسیم به ولایت می رسیم یعنی اصل مطلع توحید عرفانی و مدنی و اصل دوم خانه دادن است اگر انسانی خانه دادن الهی و ولایت اولیای الهی را بپذیرد آن زمان اصول اینده استنباط می شود.

خسروپناه یادآور شد: امام راحل چرا استکبار ستیز بود؟ و می فرمود ما می توانیم، چرا می فرمود نباید مافوق بار ظلم و استبداد داخلی و استعمار خارجی برویم؟ در مدت ده مدار وجود برابر ولایت مداری طاغوت است انسانی که زیر وعده طاغوت می رود و دلش به طاغوت خوش است و پیشرفت کشور را در تبعیت از طاغوت می بیند این یعنی از روستا الهی خارج شده است گونه سومی ندارد یا خانه دادن الهی را می پذیریم خواه بخانه برگشتن جاهل خالق که می شود طاغوت. تو سوره بقره خداوند می فرماید:«اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (۲۵۵) لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (۲۵۶) اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (۲۵۷) »یعنی دو قسمت قسمت کردن داریم یا ولایت الهی را پذیرفته یا قریه جاهل خداوند را.

وی داخل ادامه با تشریح این موضوع که پس ازآن از اصل اول “توحید” واصل دوم “روستا”و عنصر سوم تو مکتب امام (ره) “عبادت و بندگی خداوند” است تصریح کرد: فرد وقتی ولایت مدار شد بنده خالق می شود نه بنده فرز و اطاعت خداوند می یواش. کنار اساس این سه اصل “توحید، دهکده و عبادت” انسان سلوکش توحیدی، شهر مدارانه و عابدانه است و عبادت منافاتی با عشق ندارد مربوط به در قلب عبادت اطاعت و حجت مستور است. “إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ”خشوع، خضوع و افتادگی عاشقانه در موافق خداوند که عالمان این مسلک را دارند یعنی کسی که معرفت الله را پذیرفته است اهل بندگی هم هست در مدت شرط زندانی علم است. عشق و بندگی در این عبادت نهفته است “توحید، شهر و عبادت” سلوک معنوی انسان و سیاست آدم را شکل می دهد این گونه در ادب می شود عقلانیت اسلامی را دید و تو محاکمه می شود استکبار خصومت و دفاع و حمایت را رویت. در عرصه مصونیت و بهداشت می شود سبک عمر تندرست و  پیشگیرانه را نظر نه انسانی که دائما مریض باشد و دارو مصرف یواش تحت ولای الهی است که انسان زندگی سالمی دارد.

این استاد عالی فلسفه ادامه داد: در منظومه فکری امام راحل نظامات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و … مطرح است. اینگونه در نظام دیپلماتیک استکبار ستیز است و استقلال تویی و استکبارستیزی اجنبی را مد دید دارد. تو نظام اقتصادی عدالت پایه است. در زیبایی مدیریتی دنبال مدیریت جهادی است. تو نظام دفاعی و امنیتی به دنبال استطاعت و غلبه دیپلماتیک است. در تمام عرصه ها پارسا بوسیله مردم سالاری است چرا که مشکل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و …  را مردم می توانند محلول کنند کما این که تاکنون تیمار اینگونه بوده است.

خسروپناه در جمع بندی شخصیت امام راحل گفت: امام را باید در مدرسه و منظومه روحی ایشان بشناسیم. امام راحل سه رکن اساسی “توحید، قریه و عبادت” دارد. این سه رکن سریان پیدا می درنگ در نظام معنوی، اخلاقی، رفتاری، علمی، سلامت، اقتصادی، سیاسی، مدیریت و نظام های اجتماعی دیگر اگر این نظامات با آن مبانی شکل بگیرد ما بوسیله هدفی که عبارت است از حیات طیبه که همراه با آزادی مردم، استقلال ملت، عدالت، پیشرفت و تمدن نوین اسلامی است می رسیم.

وی گفت: وقتی جامعه بوسیله یک تمدن نوین اسلامی رسید این گونه برای مردمی پیام دارد ما وقتی می گوییم تنش اسلامی باید بوسیله دنیا عرضه شود مجرد آن این محو که با دنیا بجنگیم یعنی پیام داد خواهی امام راحل باید عرضه شود این گونه تمدن نوین اسلامی به دنیا عرضه می شود و این تمدن تمدنی است که درون این فرآیند اصول سه گانه و نظامات مدنی شکل پیدا می کند این می شود کل منظومه فکری معصوم و مدرسه معصوم خمینی (ره).

انتهای پیام