نشست غصه اندیشی «ترقی اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی» برگزار شد

به گزارش ایسنا، مجمع هم اندیشی «توسعه اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی» امروز سه شنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) با حضور پویا محمودیان (معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی)، علی متقیان (مدیرعامل ایسنا)، سید محمد حسین سجادی نیری (نویسنده ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز)، یوسفی (از کلکسیون جعبه های نوآوری و شکوفایی)، محمد شالویی (مشاور وزیر نزاکت و ارشاد اسلامی)، محمد آقاسی (سخن سنج ستاد فرهنگی شورای برجسته انقلاب فرهنگی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، حسن بلخاری (رییس پژوهشکده فرهنگستان هنر)، محمدرضا ریحان جلوه (مدیر شبکه دو سیما) و پرسنل از اساتید این حوزه درون دانشگاه علم و نزاکت برگزار شد.

چرا جزء فرهنگ در ملک ما مولد نیست؟

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مجمع هم اندیشی محمد حسین ایمانی خوشخو ـ رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـبا طرح این استفسار که چرا بسرنوشت شوم دچار کردن فرهنگی داخل سایر کشورها مولد است ولی تو ناحیه ما این راه نیست؟ اشعار کرد: ما باید بتوانیم حوزه فرهنگ را بوسیله صنعت تحول کنیم. این یک امر رایج درون دنیا است. هدف ما از این غصه اندیشی این است که بتوانیم در چند ماه آینده به طور ضربتی بحث صنایع فرهنگی را به پیش ببریم. صنعت فرهنگی بوسیله تقسیم های بی شمار علوم مربوط می شود که از عموم آن ها عبارتند از مدیریت، جامعه شناسی، رسانه، فلسفه، هنر و …؛ نهادهای غرض گیر و رسانه ها باید تجاربی که تو این موضوع دارند را با هم به اشتراک بگذارند و پای حکم بیایند.

 باید درون عرصه فرهنگ یک تقویم رخدادی تهیه کنیم

نامورمطلق ـ مهتر دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان ـ داخل ادامه این میتینگ گفت: توسعه و خلاقیت با غصه مناسبت یدکی دارند. این دو حتی از دیدن واژه شناسی نیز به یکدیگر نزدیک هستند. خلاقیت یعنی اینکه انسان از قابلیت های خفیه الگوبرداری کند. بضاعت های خفیه و نبوغ ها درون کشور ما کم نیستند اما آنچه مهم است رابطه رخداد و توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: انسان امروزی رخدادمحور شده است و یکی از دلایل آن ارتباط مستقیمی است که با دیگران دارد. در جهان فعلی (پست مدرن) رابطه بین توسعه بود دارد که این امر را باید جدی بگیریم. یکی دیگر از بحث هایی که درون ترقی و خلاقیت باید رایج نظر قرار بدهیم “اصالت” است. ما از ضابطه ارتباط مستقیم و چهره به چهره می توانیم به اختیار یک محصول پی ببریم. پیاده شدن همین اساس است که در جامعه هایپرمارکت ها به ارائه محصولات می پردازند. نمایشگاه فرصتی را فراهم می نرم که آدم بتوانند محصولات را یمین تر و مناسب تیز دریافت کنند.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی دانشگاه آزاد امتداد داد: سبب دیگری که اصالت در توسعه و خلاقیت مهم می شود این است که در نمایش مستقیم محصولات تیمار کیفیت و هم ارزش حفظ می شود. آدم پست مدرن به متعاقب هیجان است و بوسیله پشت خالی کردن هیجانات خود می رود و یکی از این مجراها بخاطر این امر رویدادها و نمایشگاه ها هستند. ما در قناعت رخدادهای پیوسته و ناپیوسته داریم که می تواند در مدیریت اقتصادی نقش جدی انجام یواش. رخداد یکی از متمایز های بنیانی توسعه است. هر کشوری که بتواند رخداد را در مشت بگیرد و آن را مدیریت درنگ اقتصاد آن کشور توسعه فاش خواهد کرد. ترکیه این کار را توانست ادا دهد ولی آنچه درون کشور ما اتفاق می افتد این است که فعالان صنایع دستی یک سال منتظر ایام مهمانی هستند تا توشه یک سال پس ازآن خود را جمع کنند اما امسال و با شرایطی که ویروس کرونا تو کشور به وجود آورد این موافقت نیفتاد. ما باید یک تقویم رخدادی ایجاد کنیم و رخدادهای محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی را از یکدیگر تفکیک کنیم تا دچار این این طور مشکلاتی نشویم.

ادب در کشور ما نیازمند جراحی است

حسن بلخاری ـ هیکل هیأت علمی دانشگاه تهران، پژوهشگر و تنه شورای برجسته معماری ـ در ادامه این نشست تیمار اندیشی درباره نظام فرهنگی کشور عنوان کرد: نظم فرهنگی ایران از سه اسکناس دین، عرفان و فلسفه تشکیل شده است که در هر سه گانه این مملکت ها دنیا و آخرت مقابل یکدیگر هستند و بوسیله نوعی صنعت و ادب را نیز در بحث ها در تقابل یکدیگر استراحت می دهند. اینکه ایجاد نسبت میان فرهنگ، صنعتی و اقتصاد را امر مذمومی می شماریم سیلان تاریخی است.

وی امتداد رحم: وقتی ما می گوییم «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه» طبق این آیه شریفه یعنی آن کسی که دنیای او خراب است آخرت او همچنین خراب خواهد بود و چنانچه دنیای حسنه ای داشته باشیم می توانیم آخرت حسنه و نیکویی را داشته باشیم. تقابل ذکر شده بین نزاکت و صنعت و صرفه جویی یک تقابل غلطی است. در واقعیت و درون ریشه منبع دین و فلسفه و عرفان ما این گونه نیست. ما میراث دار تفکری سهو از یک حقیقت برقرار هستیم که میل بوسیله مسائل ماده و اقتصاد و صنعتی را برابر معنویت می داند. این تفکر از تفکرات افلاطون سرچشمه می گیرد. جهان، یکدلی محور است و جهان امروز مطلقا این اسلوب محو. به همین دلیل درون هر حوزه ای با تکثر روبه رو هستیم. نزاکت در کشور ما نیازمند جراحی است تا بوسیله این واقعیت دست پدیدار کنیم که کام بوسیله مسائل اقتصادی و ظهور قناعت تو اتیکت و صنایع دستی نقطه برابر مذهب و عرفان تراشیدن.

بعد از خبر حجم ها هدف گذاری برای تیمار افزایی در صنایع فرهنگی بنیانی است

حقگو محمودیان ـ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه این جلسه در ارتباط با مرزوبوم صنایع فرهنگی و صنایع خلاق خاطرنشان کرد: داخل این حوزه بسیاری از ظرفیت ها شناخته نشده است. مهمترین کار پس ازآن از شناسایی ظرفیت ها، هدف گذاری برای هم افزایی درون صنایع فرهنگی است. متأسفانه تا بوسیله امروز در سرزمین ما این هم افزایی رخ نداده است. سایر کشورها علیرغم بضاعتی که تو عرصه صنایع فرهنگی دارند با کمک نقشه سیاق منیع و عنصر غصه افزایی توانسته اند تو این عرصه موفق باشند.

وی ادامه داد: بی آرامی افزایی رکن صنایع خلاق است. ما در بحث صنایع خلاق هنری می توانیم انفصال جدیدی ایجاد کنیم چرا که تو این عرصه حرف بخاطر گفتن متجاوز بیش است. کشوری متشابه انگلستان با تولید فیلمی همچون هری پاتر توانست «گویی» بسازد و آن را به نمادی تبدیل نرم که چنانچه انسان کشورهای متنوع به کشور انگلستان سفر می کنند آن گوی را به عنوان یک سوغات بخاطر دیگران ببرند و این توانست تو صنعت شیشه انگلستان تأثیر زیادی بگذارد. تو حالی که ما این صنعتی را داریم اما نتوانسته ایم از آن تو صنایع دستی و بحث گردشگری نصیب ببریم. با تولید یک فیلم و قرار دادن گردشگری در آن توانستند صنعت صنایع دستی خود را نمو بدهند. همچنین در زمان ازدواج پسر خلیفه انگلستان نیز یک موج رسانه ای درون وفاق با لباس عروس لباس گرفت و بحث صنایع دستی در آن کاملا مشهود بود. ما درون سیستان و بلوچستان صنعت سوزن دوزی داریم که هیچ گاه در عرصه سینما از آن نصیب نگرفته ایم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: حزن افزایی رکن های صنایع خلاق و کناره گیری از جزیره ای ارتکاب کردن می تواند منفصل جدیدی را بخاطر ما ایجاد نرم تا ما حزن در مملکت صنایع دستی و خلاق عددی بخاطر گفتن داشته باشیم. کشوری مانند مالزی به نشانی یک پیشرو درون میان کشورهای اسلامی در حوزه مد و لباس مطرح است در حالی که ما درون ۳۱ استان خود و در پهنه جغرافیایی ایران صنعت رایج و لباس متنوعی داریم که نتوانسته ایم از این صنعتی تو کشورهای اسلامی بهره ببریم و پیشرو باشیم. ما باید از مناظره بازرگانی و ترویج ادب ایرانی ـ اسلامی داخل راستای تجارت صنایع خلاق بهره ببریم.

اگر رسانه سرپرست صنایع دستی باشد تأثیر بسیار دارد

عیسی علیزاده ـ کمک فرهنگی جهاد دانشگاهی ـ ادامه رحم: شبکه ای تو جهاد دانشگاهی بود دارد که ویژگی های آن در سرزمین بسیار است. سه رسانه (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) در جهاد دانشگاهی فعالیت دارند. اگر رسانه حامی فعالیت های فرهنگی و صنایع دستی باشد قطعا می تواند تأثیر بسیار اضافی درون این مملکت داشته باشد و حامی خوبی برای صنایع دستی باشد. رخدادهای تأثیرگذاری در مرزوبوم اقتصاد و ادب داریم که پارک ملی علوم و فناوری های درنگ و صنایع فرهنگی می تواند داخل این بُعد تأثیرگذار باشد. تو اینجا باید دانشجویانی تربیت کنیم که فقط به تعاقب استخدام رسمی داخل ارگان و نهادی نباشند بلکه ارزش هنر را بدانند و در پی این باشند که هنر را به یک امر اقتصادی تحول کنند. باید از ظرفیت نیروی انسانی در این عرصه بهره ببریم. ما درون مرزوبوم فرهنگ و اقتصاد می توانیم نیرو تربیت کنیم.

رسانه می تواند ذائقه و ریختگی زندگی را تحول بدهد

علی متقیان ـ مدیرعامل ایسنا ـ داخل این مجمع با اظهار این موضوع که خبر رسانی و گلچین ایستگاه درست، شهریه رسانه است گفت: این مواجب را رسانه ها بوسیله جان خریده اند و ما هم به سهم خود آماده هستیم که در موجب نشر این اتیکت گام برداریم.

وی تو ادامه با رمز بوسیله گپ های دکتر ایمانی تامل علامت کرد: آنچه تا امروز از ادب شنیده ایم این است که ادب را بوسیله نشانی یک کار هزینه بر و مصرف کننده می شناسیم. این ذائقه را باید تبدیل داد و این کار، فرمان رسانه است و رسانه می تواند این اقدام را ادا دهد. متاسفانه امروز رسانه ها به دلیل مشکلات مالی که از نفقه بر بودن کار فرهنگی سرچشمه محزون است تبلیغات را به نشانی یک منبع درآمد می شناسند و مربوط به ترویج فرهنگ خودکفایی به مصرف گرایی می پردازند. اگر به تلویزیون و سینما نگاه کنیم آنچه در تبلیغات آنها می بینیم تبلیغ کاربرد گرایی است و در جامعه بی قراری جای پا خویشتن را گذاشته است.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در ادامه با رمز به تبلیغات رسانه ها دنباله قسط: در خانواده پدر و مادر طولانی جدیت خود را برای رعایت نظافت شخصی بچه بکار می بندند، اما در تلویزیون به آسانی تبلیغی را می بینید که کودک را تشویق می درنگ که لباسش را کثیف کند تا از این طریق یک پودر لباسشویی یا ماشین لباسشویی بیع بیشتری داشته باشند. با این کار بخاطر شهود پول بیشتر هم مصرف گرایی را اعلان می کنیم و بی آرامی راهنمایی را به مخاطره می اندازیم. چرا بوسیله این روز افتاده ایم؟ به این دلیل که صاحبان کارخانه ها مبالغ هنگفتی را پرداخت می کنند تا رسانه ها آن دشت را اعلامیه و رسانه غم بخاطر آنکه به آن مبلغ برسد و رسانه اش را نجات دهد تن به این کار می دهد.

متقیان خاطرنشان کرد: این یک نگاهی است که تا به امروز از رسانه ها داشته ایم و خیلی ها بوسیله متد های دیگری رفته اند تا بتوانند منابع مالی گیرایی را تأمین کنند، نباید فراموش کنیم رسانه اثرگذار است و می تواند بویایی و سبک زندگی اجتماع را معاوضه کند. یکی از دلایلی که سیاست مداران و بنگاه های اقتصادی بوسیله جانب و لفظ رسانه می روند این است که رسانه می تواند ذائقه و سبک زندگی را تغییر بدهد. ما امروز غرض داریم در فرهنگ، نگاه دیگری داشته باشیم و کاری که آقای دکتر ایمانی و همکارانشان فاتحه کرده اند این است که فرهنگ کاربرد کننده نباشد و با ترویج این حرکت، صنایع فرهنگی به زاینده تبدیل شود تا سرمایه ای عظیم برای جامعه ایجاد کند. اگر ما رسانه را بوسیله این جانب برویم و مولد بودن فرهنگ را ترویج بدهیم، مطمئن باشیم پیشگاه رسانه می تواند این فرهنگ را در جامعه ترویج کند که اتیکت تیمار مولد است، هم ثروت آور و می تواند ثروتی را در اختیار جامعه قرار دهد که بی احتیاج از نفت و معدن باشد.

وی تو آخر خبرگزاری های جهاددانشگاهی از جمله ایسنا را به نشانی یک پایه از این لول بزرگ جهادی برشمرد و اضافه کرد: هر آنچه که تو اختیار داریم را در راستای این طرح قرار خواهیم قسط.

حمیدرضا ششجوانی ـ پژوهشگر و مدرس حوزه اقتصاد، اتیکت و هنر ـکه بوسیله قیافه حی و مجازی در این تیمار اندیشی محضر داشت، درباره موانع اقتصاد و فرهنگ گفت: مزیت های رقابتی درون ناحیه ما با فرهنگ ما تطبیق دارد اما دستور کار ای برای پیشبرد و ترقی آن نداریم. محاکمه گذار نباید نقش متخصص را داشته باشد و داخل اکثر موارد شبه علم در اختیار سیاست گذار قرار می گیرد. سهم وزارت ارشاد در صنایع فرهنگی یک درصد است؛ تو حالی که نفقه های اداری و تجاری افزودن داشته است.

خلاء قانونی داخل عرصه موسیقی داریم

حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل مسکن موسیقی ـ با بیان این موضوع که در هنر شروع باید صنعت داشته باشیم و پس از آن بوسیله فکر خلاقیت باشیم، خاطرنشان کرد: به محاسبه تاریخی هنر در کشور ما زنگ تفریح است. بی شمار از افراد جامعه چنانچه قرار باشد با هنرمند وصال کنند شاید خیلی به این امر راضی نباشند. این اسلوب است که هر کسی به خویشتن اجازه می دهد کنسرت و خواه دستور کار های هنری را لغو نرم چون شماره ای فکر می کنند فدایی دور هم جمع شده اند و می خواهند از مسائل فرهنگی فقط در عرصه روح یکروز ببرند داخل حالی که فرهنگ یک شغل و حرفه است و ما نیازمند کار فرهنگی تو کشور هستیم. تا چند سال پیش برخی از فوتبالیست های ما کارمند نشریه های دیگری بودند که برای اردوی تیم ملی به آن ها مرخصی نمی دادند اما اندک کم این حرفه جایگاه خود را پیدا کرد و شاهد این هستیم که گردش مالی همچنین بخاطر کشور به دنبال دارد. هنر نیز باید اینچنین شود. خوشبختانه درون عرصه سینما تقریبا این رویه بوده است اما در سایر عرصه های هنری وضع طولانی داریم.

وی ادامه قسط: موسیقی یک صنعتی درآمدزا است ولی وقتی یک هنرپیشه موسیقی را می خواند به صورت کاملا رایگان و آسان در جاه یک زمانه تو فضای رمزی پخش می شود و همه می توانند از آن یکروز ببرند. بحث کپی رایت یکی از موضوعات عمده در این عرصه است که متأسفانه خیلی بوسیله آن پرداخته نشده است. ماتم مالی در حوزه موسیقی روزی چه کسانی می شود؟ وقتی یک استاد موسیقی ساعت ها و تا اینکه سال ها زمان می گذارد تا یک موسیقی فاخر را تهیه نرم ولی در عزت یک ساعت بدون هیچ گونه خرج ای در همگی جا پخش می شود این حکم باعث می شود هنرمند ارج کارش دیده نشود. سیستم قضایی و مدیران این خلأ قانونی را درک می کنند. در این عرصه سر باید به روز شود. این چرخه عظیمی است که باید از آن یکروز ببریم؛ چراکه می تواند عواید مالی بسیار یدکی بخاطر کشور به همراه داشته باشد.

مهدی فیض ـ عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ـ در ادامه با پیشنهاد اضافه بنیان نخبگان به این شورا اظهار کرد: یکی از اقتضائات جهاد دانشگاهی این است که مخاطبان واقعی خود را دانشجویان و جوانان می بیند و نباید فراموش کنیم که اگر این مخاطبان را داشته باشیم اسودگی زیرفون می توانیم کار را پیش ببریم. امیدوارم از بی آرامی افزایی بین این دو در سطح کشور مولود فوق العاده ای به دست آوریم.

ملامحمد ـ مدیرعامل شرکت پویش پرزاد نوساز ـ در دنباله این نشست با پیش روی این موضوع که مملکت فرهنگ به شدت ذیل تأثیر مسائل سیاسی و سیطره آن بر این عرصه است، گفت: متأسفانه جانبه گرایی دیپلماتیک را در بسیاری از عرصه های فرهنگی می بینیم و باید از جایی این سایه ها را از فرهنگ دور کنیم. المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است. تقریبا حدود ۱۰ سال کشش می کشد زیرساخت هایی بخاطر میزبانی این رویداد فراهم شود. در چروک از همان شروع صنایع فرهنگی بخاطر این حکم اول بوسیله کار کرد. اما ما درون جام جهانی بوسیله خاطر مسائل سیاسی مانده بودیم کدام خواننده را بفرستیم که تو نتیجه هم کار خوبی نتیجه نشد. از صنایع فرهنگی به رخ تزیینی و تجملی استفاده می کنیم و در هر مراسم یک موسیقی غصه روی آن می گذاریم بدون اینکه بدانیم آیا اصلا این موسیقی با این رویداد در ارتباط هست یا خیر.

انتهای پیام